Monday, January 25, 2016

Lace Techniques Comparison: Milanese vs Russian


Bobbin lace has a variety of techniques across European regions. My basic technique is Russian lace (right on the picture). As a part of Bobbin Lace 12 Months Challenge, I have studied Milanese lace (left on the picture) and I have completed a sample piece for January. Both techniques use the same principle - design is created by a braid that curves, changing the structure and forming a complex pattern. Below is my observation on techniques differences:

- scale:

     Milanese: diminutive. Fine threads are used. In my sample it is cotton 80. Distance between pins is around 0,2 cm. Size of finished piece is 7,5 x 7,5 cm.
     Russian: large and massive. Threads are thicker, number 10 - 40. Often several threads per bobbin are winded. Distance between pins 0,5 - 0,7 cm.

- density:

     Milanese: braid is tight. 12-16 pairs of bobbins are used for 0,5 - 0,8 cm width braid. Foot edge is used. 
     Russian: common braid width is 1 - 1,2 cm and only 8-10 pairs of bobbins. Edge is delicate with twisted passive edge pair.

- cord: 

     Milanese: is not used.
     Russian: is commonly used. 


- working side: 

     Milanese: made from wrong side. That simplifies piece finish - threads are knotted and cut off closely. In the middle of work pairs are just cut off. 
     Russian: lace is the same from both sides. Every thread is sewed in braid or plaits after piece is removed from a pillow.

Milanese lace techniques that are not used in Russian lace:


- To fixate threads in braids turning stitch is used - cross, twist, cross, twist, cross. In this way working and passive pairs exchange one thread.

- to turn braid for 180 degree, scroll method is used. Every passive pair from external side gradually becomes a working pair. It is worked with edge pair and after that with all left passives, putted off. Detailed description with illustrations can be found in the book "Practical Skills in Bobbin Lace" written by Bridget M. Cook, section 7 Indentation, Corners, Curves and Holes, part 13.

If you would like to find out more details on Milanese lace, I would recommend to check the book "Milanese Lace: An Introduction" by Patricia Read and Lucy Kincaid, which was used by me during this study.



/////

Существует множество техник плетения коклюшечного кружева, используемых в различных областях Европы. Изначально я изучала плетение русского кружева (справа на картинке). В рамках моего проекта Bobbin Lace 12 Months Challenge за январь я разобрала технику плетения миланского кружева и сделала образец (слева на картинке). Обе техники используют одинаковый принцип - рисунок создается полоской-вилюшкой, которая изгибается, меняет структуру, образуя сложный орнамент. Ниже привожу свои наблюдения:

- масштаб: 

     миланское кружево: миниатюрное. Используются тонкие нитки, например, хлопок номер 80, как в моем образце. Расстояние между булавками около 0,2 см. Размер сплетенного образца около 7,5 х 7,5 см.
     русское кружево: крупное и массивное. Обычно используются нитки толщиной 10 - 40, часто в несколько сложений. Расстояние между булавками 0,5 - 0,7 см.

- плотность: 

     миланское кружево: вилюшка плотная, при ширине 0,5 - 0,8 см используется 12 -16 пар коклюшек. Ровный, четкий край.
     русское кружево: ширина вилюшки в среднем 1 - 1,2 см, количество пар 8-10. Край ажурный, часто с перевивом крайних пар.

- cкань: 

     миланское кружево: не используется.  
     русское кружево: используется часто.

- сторона плетения:

     миланское кружево: плетется с изнанки. Это упрощает зашивки. В средине плетения пары просто откладываются, а в конце оставшиеся пары закрепляются узелками и обрезаются.
     русское кружево: одинаково с обеих сторон. Все пары обязательно зашиваются иголкой или крючком в полотнянки или плетешки после снятия изделия со сколка.

Приемы миланского кружева, которые не встречаются в русской технике:


- Для фиксации положения нитей в ажуре используется turning stitch (поворотный стежек): СПСПС (сплести-перевить-сплести-перевить-сплести, 5 движений). Таким образом ходовая и долевая пары меняются одной нитью.

- Для поворота полотнянки на 180 градусов используется метод scroll - каждая долевая пара с внешней стороны изгиба поочередно становится ходовой, заплетается с внешней ходовой парой, проходит оставшиеся долевые и откладывается. Детальное описание с иллюстрациями можно найти в книге Practical Skills in Bobbin Lace автора Bridget M. Cook, глава 7 Indentation, Corners, Curves and Holes, параграф 13.

Для знакомства с техникой миланского кружева я использовала книгу "Milanese Lace: An Introduction" авторов Patricia Read и Lucy Kincaid, которая является отличным учебным пособием.

No comments:

Post a Comment